Alkol Bağımlılığı

Alkolizm Nedir?

Alkol bağımlılığı diğer bağımlılıklar gibi iyileşme ve tekrarlama dönemlerinden oluşan, süreğen bir beyin hastalığıdır. Bu hastalıkta kişi kontrolsüz şekilde öngördüğü miktardan fazla alkol tüketmektedir ve bireyin işlevselliğinde belirgin kayıplar olmaktadır. Dünya Sağlık Örgütü alkol bağımlısını “uzun süre ve alışılmışın dışında alkol alan, alkole bağlı ruhsal-bedensel-toplumsal sağlığı bozulan, buna karşın durumunu değerlendiremeyen; değerlendirse bile alkol alma isteğini durduramayan, tedaviye gereksinimi olan bir hasta” olarak tanımlamaktadır. Alkol bağımlılığı bir süreç sonucu gelişen bir hastalıktır. Bu sürecin genellikle yılları bulması nedeni ile kişinin fark etmesi ve yardım talebi gecikmektedir. Alkolizm temel olarak 4 belirti içeren bir hastalıktır. Bunlar;

• Yoğun İstek: İçmek için aşırı ısrar ya da ihtiyaç.
  • Kontrolü kaybetme: Bir kez içmeye başlayınca içmeyi durduramama.
  • Fiziksel Bağımlılık: İçmeyi durdurduktan sonra kaygı, terleme, titreme, bulantı gibi yoksunluk belirtileri.
  • Tolerans: Aynı psikolojik etkiyi almak için daha fazla miktarda alkol alma ihtiyacı.

Bu döngü sonucunda bağımlılık gelişir ve kişinin mutlaka tıbbi yardım alması gerekir.

Alkolün Fiziksel ve Psikolojik Zararları Nelerdir?

• Beyin işlevlerini bozar, öğrenme ve hatırlama yeteneklerini ciddi derecede azaltır.
  • Solunum durmasına ve ölüme yol açar.
  • Karaciğeri etkileyerek karaciğer yağlanmasına, alkolik hepatite ve alkolik siroza neden olur.
  • Pankreas yetmezliğine, iltihabına ve kanserine neden olabilir.
  • Hamilelikte alkol alan anneden doğan bebekte zeka geriliği ve bedensel anomaliler görülür.
  • Alkolik anne babaların çocuklarının da ileride alkolik olma şansı normal çocuklardan çok yüksektir.

Alkolizm Bir Hastalık mı?

Evet. Alkolizm bir hastalıktır. Alkoliklerin alkole hissettikleri özlem yemeğe ve suya duyulan ihtiyaç kadar güçlüdür. Alkolikler ciddi aile, sağlık ya da yasal problemlere rağmen devam ederler. Diğer birçok hastalık gibi alkolizm kroniktir, yani hayat boyu sürebilir. Alkolizm zamanla fiziksel, psikolojik ve sosyal yıkıma neden olur. Alkolizmin gelişiminde kişinin genleri ve yaşam tarzı önemli rol oynar

Tedavi süresi nasıl işliyor?

Tedavi aşamaları, kabaca arındırma tedavisi ve hastalığı tanımaya yönelik kısa dönem tedaviler ile yeniden hastalık dönemine dönmeyi önlemeye yönelik müdahaleleri ve rehabilitasyonu içeren uzun dönem tedavilerden oluşmaktadır. Alkol bağımlılığı tedavisi temel olarak iki aşamadan oluşmaktadır. Arındırma tedavisinde yoksunluk belirtilerine yönelik ilaç tedavileri ve psikososyal tedaviler uygulanır. Bu dönemde hastaların tedaviye motivasyonunu artırmaya yönelik uygulanan müdahaleler önemlidir. Alkol isteği ile başa çıkma, öfke kontrolü, sorun çözme gibi konularda beceri kazandırma eğitimleri düzenlenir. İkinci aşamada ise ilaç tedavileri ile psikososyal tedaviler birlikte uygulanır. Alkol bağımlılığına yönelik özelleşmiş ilaç tedavileri bulunmaktadır. İlaç tedavileri ile alkol isteğini azaltarak hastanın tedavi motivasyonu ve tedaviye uyumu arttırılırken psikososyal tedaviler ile yeniden alkol kullanmayı önlemek, hastaya yaşam becerileri kazandırmak, sosyal desteğini kuvvetlendirmek, evsizlik, işsizlik gibi sorunlara çözüm üretmek hedeflenir. Bu amaçla hasta, grup ve bireysel terapilere, iş-uğraş aktivitelerine, meslek edindirme kurslarına dahil edilir. Ayrıca fiziksel ve ruhsal ek hastalıkların tedavisi sağlanır.