Şizofreni

Şizofreni, bireylerin gerçekliği anormal olarak yorumladıkları ve gerçek ile gerçek dışını birbirinden ayıramadıkları ciddi bir zihinsel bozukluğa verilen isimdir. Şizofreni, halüsinasyonlar, sanrılar ve günlük işleyişi bozan son derece düzensiz düşünme ve davranışların kombinasyonlarından meydana gelebilir bireyi bütünüyle etkisiz hale getirebilir.
Şizofreni, genç yaşta ortaya çıkan, düşünce, duygudurum, algı ve davranışta bozuklukla karakterize, nedenleri kesin olarak henüz bilinmeyen bir bozukluktur. Kişinin mesleki, kişilerarası, akademik, kendine bakım gibi işlevlerinde önemli bozulmalara neden olur. Bu nedenle aynı zamanda önemli bir toplum sağlığı sorunudur.
Şizofren Hastalığı Belirtileri Nelerdir?
Şizofreni genellikle genç yaşlarda başlar. En çok görülen yaş aralığı, 15-40 yaşları arasındadır. Başlangıç şekilleri çeşitlidir. Önceleri yakınları tarafından anlaşılmayabilir ve zamanla hastalık yerleşir. 18-25 yaşları arasında daha yoğun görülmektedir. Şizofreni, sinsi ve yavaş başladığı gibi, çok kısa sütrede akut olarak da başlayabilir.
Şizofreninin ilk belirtileri hastanın yakınlarına “bir şeylerin yolunda gitmediği” sinyalleri verir ancak, bunun tam olarak ne olduğunu ilk anda belirlemek oldukça zordur. Bu süreçte kişi günlük aktivitelerden uzaklaşır, garip ve ani davranışlar gösterir, dikkat ve konsantrasyonunda azalmalar olur.
En fazla görülen erken dönem şizofreni belirtileri:
1.Sosyal davranışlarda bozukluk
2.Kişisel hijyenik bakımı ihmal etme
3.Arkadaş ve sosyal çevresizden uzaklaşma
4.Aşırı tepkiler verme
5.Depresyon
6.Çok fazla uyuma veya tam tersine uykusuzluk
7.Eleştiriye tahammül edememe
8.Unutkanlık ve aşırı dalgınlık
9.Duyguların ifadesinde zorluk
10.Hastalarında görülen diğer şizofreni belirtileri ise şunlardır:
11.Zamanının çoğunu tek başına yalnız geçirmek.
12.Düşünceler arasındaki bağlantılar ilgisizdir ve kelime uydurmalar görülür.
13.Hezeyanlar, sanrılar, düzensiz acayiplikler ortaya çıkar.
14.İdrak bozuklukları şizofrenide sıklıkla görülmektedir. Basit olarak birtakım gürültüler, karmaşık ses ya da müzik sesleri duyulabilir.
15.Hasta olduklarını kabul etmezler, sıklıkla diğer insanların hareketlerini kötü niyetli olarak, onlara atfederek kendilerini onların yerine koyarlar.

Bu belirtileri gösteren her bireye şizofren tanısı konulması doğru değildir. Başka sağlık sorunları sebebiyle de bu belirtile oluşmuş olabilir. Bu belirtiler ciddiye alınmalı ve konusunda uzman bir doktor tarafından kontrol edilmelidir.
Şizofreni yaşam boyu devam eden bir hastalıktır ama doğru ve etkili tedavi yöntemleriyle kontrol altına alınabilir.